sunnuntai 12. elokuuta 2018

Kypros

Niin nopeasti meni reissu, etten edes ehtinyt sieltä mitään kirjoitella. Tosin takaisin tultiin jo sunnuntaina, mutta olen oikeasti ollut niin kiireinen, etten ole ehtinyt blogin pariin. Monet muutkin asiat ovat jääneet, mutta niistä myöhemmin. Nyt Kyproksen tunnelmiin!

Varattiin siis äkkilähtö pari viikkoa ennen reissua. Kyseessä oli Aurinkomatkojen paketti, joka sisälsi lennot, hotellin ja otettiin siihen päälle aamupala ja lentokenttäkuljetus. Lento lähti Helsingistä Pafokselle, josta minibussilla mentiin Limassolin kaupunkiin. Hotellina oli Hotel Kapitanios Odysseia, joka sijaitsi reilun parin kilometrin päässä keskustasta. Meren rantaan oli sellainen 150 metriä. Yllätyin kuinka rauhallinen hotelli oli, enkä heräillyt yöllä meteliin. Sen sijaan pimennysverhot olisi olleet kova sana. Hotellilla oli oma uima-allas ja erikseen vielä lastenallas, spa ja kuntosali, joista kaksi viimeistä jäi kyllä kokeilematta.

Limassol kaupunkina on varsin pieni, asukkaita siellä on noin 100 000. Nähtävyyksiä on vanha satama, pari kirkkoa, katedraali ja linna. Linna oli niin pieni ja huomaamaton, että pari kertaa kävelimme sen ympäri sitä löytämättä. Kirkot eivät tällaista ateistia kiinnosta, joten nekin tuli vain ulkopuolelta nähtyä. Limassolissa on oma eläintarha, jonne sisäänpääsy maksoi muistaakseni 5 euroa. Erikoisimmat eläimet olivat virtahepo, flamingo ja pari erilaista apinaa. Alueena eläintarha oli pieni ja selkeä ja eläimet näki hyvin. Mitään ihmeitä ei kuitenkaan kannata odottaa, jos tähän kaupunkiin tulee nähtävyyksiä katsomaan.

Shoppailun kannalta kaupunki oli kiva. Kahdelle kadulle keskittyi paljon liikkeitä ja lisäksi oli kaksi ostoskeskusta. Kauempi ostoskeskus My Mall oli meidän hotellilta yli 7 kilometrin päässä, mutta sinne pääsi bussilla todella kätevästi. Bussilippu maksoi suuntaansa 1,5 euroa, joten sen puolesta oli kiva käydä ostoskeskuksessa. My Mallin alakerrassa oli luistelurata ja pelihalli ja yläkerrasta löytyi erilaisia ravintoloita, ihan Mäkkäristä ja Subwaysta alkaen hienompiinkin paikkoihin.

Hintatasoltaan Kypros oli joissain asioissa halvempi kuin Suomi. Ravintolasta riippuen ruokaa sai aika samaan hintaan kuin kotimaasta, mutta pikaruokapaikoista sai pitagyrosta jo kolmella eurolla. Suklaa oli kalliimpaa siellä, mutta taas kaikki juomat halvempia. Vaate- ja kenkäkaupoissa oli lähes kaikissa alennusmyynti, joten ne sai hyvin hintaan. Kallein vaateostos, jonka tein, oli mekko 13,90 hintaan.

Reissun kuumin päivä vietettiin Pafoksen kaupungissa. Aamulla mentiin ensin bussilla hiukan lähemmäs bussipysäkkiä, josta Pafoksen bussi lähti. Seuralaiseni oli jo katsonut aiemmin, että tuo meitä lähin pysäkki on väliaikaisesti toisaalla. Siinä vaiheessa kun yritimme etsiä oikeaa pysäkkiä, alkoi minulla käydä ylikierroksilla. En pystynyt miettimään sitä, missä meidän pitäisi olla ja kuinka kauan meillä on aikaa etsiä pysäkkiä. Jos olisin ollut yksin matkalla, niin en olisi mitenkään siinä tilanteessa pärjännyt. Lopulta pysäkki löytyi ja päästiin matkaan.

Pafoksella suuntasimme ensimmäisenä Kuninkaiden haudoille, joka sijaitsi läntisellä puolella ihan lähellä merenrantaa. Haudat paljastuivat aika pieniksi monumenteiksi. Hautojen lisäksi alueella oli paljon päällekäin pinottuja kiviä ja yksinkertaisuudessaan se oli jopa näyttävämpää kuin haudat. Emme kiertäneet kaikkia hautoja, koska siellä oli yksinkertaisuudessaan niin kuuma, että voin jo pahoin sen vuoksi. Mittaria ei ollut, mutta lämpötila oli varmasti sen 40 astetta. Kuninkaiden haudoilta lähdimme kävelemään kohti ala-Pafosta, jossa olisi ollut arkeologinen puisto ja mosaiikit, mutta siinä helteessä ei pystynyt kävelemään niin pitkälle. Päädyimme Kings Avenue Mall -nimiseen ostoskeskukseen ja sieltä taas kävelimme bussiasemalle.

Matkasta sinänsä olisi ehkä odottanut enemmän. Tokikaan mitään kovin suuria suunnitelmia ei ollut ja koska aivovammasta ei saa lomaa, niin ei voi liian täyteen edes suunnitella aikatauluja. Yhtenä iltana en saanutkaan unta, mikä taas heijastui seuraavaan päivään negatiivisesti. Tämän matkan jälkeen voinkin jo suoraan todeta, etten pystyisi yksin matkaamaan. Mutta ainakin jollain tasolla matka oli ainakin rentouttava, sillä ehdin viikossa lukemaan 2,5 kirjaa, mikä on enemmän kuin edellisen kuukauden aikana.